IBNI SAHIB
IBNI SAHIB-
Historia e një lejleku dhe
të burgosurve politikë në kampet e punës
Një histori intriguese e një lejleku, i cili me praninë e vet i qetësonte të burgosurit nëpër kampet e punës. Historinë e Ibni Sahibit e kam dëgjuar prej babës tim
qysh në mesin e viteve 1980. Shumë histori të
dhimbshme burgjesh i di qysh prej atyre viteve të errëta. Llojet
e torturave se si i torturonin me
të nxehtin e vapës dhe mungesën e
ujit për të pirë të burgosurit politikë. Macja
në çitjane, një torturë që iu bëhej grave të
burgosura si Musine Kokalari e Marije Tuci, lënia në
diellin e nxehtë i lidhur me tel me
gjemba, të varur me kokë poshtë në skarpatin e kanalit të ujitjes me një bidon
25 litrash të mbushur plot dhe që ua varnin në qafë e shumë të tjera...
Falë disa kujtimeve nga miku im Shpëtim Hereni dhe Neritan Kolgjini plotësohet në një farë mënyre mozaiku i historisë së disa
lejlekëve, të cilët me
udhëzim hyjnor ua plotësonin rrëskun të
burgosurve politikë. Kuçedra komuniste nëpërmjet xhelatëve të burgjeve, të cilët nuk besonin se ka Zot, dhe se do të vijë Dita e
Gjykimit për të gjithë ato
krime që kanë kryer, kërkonin
me ngulm t’i torturonin edhe me bukën e gojës të
burgosurit, porse Zoti i Lartësuar ua
ka taksur njerëzve edhe rrëskun e të ngrënit dhe
Ai me Mëshirën e vet të
pafundme urdhëron disa shpendë t’ua dërgojnë atë ushqim.
Pa u lodhur, sepse mjaftonte puna skllavëruese që bënin nëpër kampet e punës, një punë e papaguar ende edhe sot pas 24 vitesh demokraci, një rini që humbi
kampeve të punës. Megjithatë lexojeni vetë se si e tregojnë historinë e lejlekëve që i shoqëruan të
burgosurit dhe i ushqyen ata.
Fjalët e Bajram Herenit
rahmet pastë, të cilat na i përcjell
i biri i tij Shpëtimi:
Një ditë diku nga viti 1992,
një mik në shtëpinë tonë e pyet babanë
tim:
-O Bajram, a e ke parë Zotin?
- Po,- i përgjigjet baba rahmet pastë...
- Si ka mundësi, unë asnjëherë nuk e kam
parë...
- Epo unë i kam pasur sytë me vete gjithmonë,-
ia kthen baba.
- Po ku e ke parë?
- Në vitin 1960 kur
u prishëm me Rusët, ishim ne kampin e Bubullinjës në Lushnjë dhe po bënim bonifikimin
e fushës, krizë për bukë, realisht
vdisnin njerëzit për bukë, plus dhe terrori ishte në maksimum,
kishte vajtur ku nuk mbante më, 2 muaj lejlekët dhe pelikanët zinin
peshq, ngjala, bretkosa, zhaba në Karavasta, dhe vinin e i zbraznin në kampin ku ishim
ne, dhe koha kur i zbraznin ishte pas orës 3: kohë kur në të cilën ne
ktheheshim nga puna. Kush i mësoi pelikanët dhe lejlekët të na ushqenin? Ja
pra, që unë e pashë Zotin,- ju përgjigj baba im mikut.
Pjesa në vazhdim na vjen
nga një tjetër ish-burgosur i regjimit...
Maksim Rakipaj: Gjallë pas mbytjes së anijes; Në faqet 160-163
ka këtë pjesë:
5 - Një ndodhi biblike në kampin e përqendrimit nr. 309
5 - Një ndodhi biblike në kampin e përqendrimit nr. 309
Sakipi
Në vitin 1968 Drejtoria e
Kampe-Burgjeve bëri disa transferime kampesh. Kampi i Repsit u transferua në
Spaç, kurse Kampi i Kripores së Vlorës u transferua në Ballsh, në një faqe
kodre përballë Azotikut.
Të dyja zgjedhjet ishin të qëlluara,
të studiuara dhe sigurisht, projektuesit e Aushvicit dhe Mat-Hauzenit do ta
kishin zili. Në Spaç kishte a s’kishte 3-4 orë diell në ditë. Dielli atje
(poeti ynë, Visar Zhiti, ka një poezi nobeliane për këtë, shkruar në Spaç)
kalonte me frikë mes dy maja malesh për të përfunduar si një kokë e prerë e
përgjakur përballë kampit famëkeq. Edhe Kampi shfarosës i Ballshit nuk
qëndronte më poshtë. Në atë faqe kodre, dikur e pyllëzuar, lagështia të brente
kockat gjithë vitin. Shumica e të dënuarve i kishte gishtat e duarve dhe të
këmbëve të ënjtur prej morthit; uria jepte ndihmën e saj dhe të burgosurit
shkonin një nga një në varrezën e Panahorit.
Në ‘78, në kampin 309 Ballsh, kishte
ende mjaft të burgosur që patën provuar jo vetëm lemeritë e Kripores së Vlorës,
por edhe të Porto-Palermos, aeroportit të Rinasit, madje edhe nga ata që kishin
njohur tmerret e kënetës së Maliqit. Njerëz, që prej vitesh kanë bashkëjetuar
me vdekjen pa e humbur dashurinë për jetën. Njerëz. Kanë shumë për të treguar:
dëshmi rrëqethëse të krimeve komuniste në Shqipëri.
Mbetesh pa mend kur dëgjon prej tyre të tilla rrëfime, që ngjajnë si rrëfime biblike, por që janë të vërteta, të jetuara, rrëfime që emocionojnë.
Kam dëgjuar nga shumë të burgosur në Ballsh për Sakipin, lejlekun që i shoqëronte të burgosurit nga kampi për në kriporen e Vlorës, por jo vetëm atje. Legjenda për Sakipin tregohej edhe në Spaç, edhe në Qafë-Bar, edhe nga të burgosurit që vinin nga burgu i Burrelit.
Mbetesh pa mend kur dëgjon prej tyre të tilla rrëfime, që ngjajnë si rrëfime biblike, por që janë të vërteta, të jetuara, rrëfime që emocionojnë.
Kam dëgjuar nga shumë të burgosur në Ballsh për Sakipin, lejlekun që i shoqëronte të burgosurit nga kampi për në kriporen e Vlorës, por jo vetëm atje. Legjenda për Sakipin tregohej edhe në Spaç, edhe në Qafë-Bar, edhe nga të burgosurit që vinin nga burgu i Burrelit.
Më rrëfeu për Sakipin me mallëngjim e
dashuri edhe Idriz Kaiku në maj 2013 ndërsa pinim bashkë raki në Durrës. Si
lindi kjo miqësi e lejlekut Sakip me të burgosurit e kripores?
Sipas të burgosurve të vjetër, Sakipi
jetonte me familjen e tij së bashku me një koloni lejlekësh në lagunën e
Vlorës, jo shumë larg prej kripores. Një lejlek si gjithë lejlekët e tjerë deri
atë natë vere të vitit 1965.
Atë natë, një i burgosur, që ishte ngritur për të shkuar në WC e kampit, dëgjoi një zhurmë të çuditshme, një si fëshfëritje të shoqëruar nga një zhurmë që bëjnë dy dërrasa kur përplasen me njëra tjetrën... U afrua ngadalë për tek vendi nga vinte zhurma dhe gjeti një lejlek që përpiqej të ngrihej. U ul pranë lejlekut dhe vuri re se krahun e majtë e kishte të larë në gjak.
Atë natë, një i burgosur, që ishte ngritur për të shkuar në WC e kampit, dëgjoi një zhurmë të çuditshme, një si fëshfëritje të shoqëruar nga një zhurmë që bëjnë dy dërrasa kur përplasen me njëra tjetrën... U afrua ngadalë për tek vendi nga vinte zhurma dhe gjeti një lejlek që përpiqej të ngrihej. U ul pranë lejlekut dhe vuri re se krahun e majtë e kishte të larë në gjak.
- Ç’të bëj tani, si ta ndihmoj? -
mendoi.
U kthye me shpejtësi në fjetoren e tij
dhe zgjoi nga gjumi një shokun e vet nga veriu:
- Ngrihu, është një lejlek i plagosur ke banjat... ti merr vesh nga plagët, ke qenë kaq herë i plagosur me plagë plumbi... Mos bëj zhurmë.
- Ngrihu, është një lejlek i plagosur ke banjat... ti merr vesh nga plagët, ke qenë kaq herë i plagosur me plagë plumbi... Mos bëj zhurmë.
E morën lejlekun në krahë dhe e sollën
në fjetore.
- Do ta ketë qëlluar me çifte pa
dashje ndonjë gjuetar... Ja dy saçme këtu... paska plot që duhen nxjerrë nga
plaga...
I pastruan plagën, ia mjekuan si
mundën dhe sapo u gdhi kërkuan ndihmën e infermierit të burgosur. Ky u tregua i
gatshëm menjëherë:
162 - Vetëm, aman, mos ta marrin vesh
nga komanda, se më merrni më qafë.
Të gjithë të burgosurit ishin të
merakosur për lejlekun:
- Mirë mjekimet i siguruam, po për ta
ushqyer, si do t’ia bëjmë? Çfarë hanë lejlekët?
- E, mo, se zhaba hanë, si i thoni yve, bretkosa.
- E, mo, se zhaba hanë, si i thoni yve, bretkosa.
Zhaba ka sa të duash andej nga punojmë
neve, mbushim xhepat me zhaba dhe ia sjellim lelekut, – tha një i burgosur
pogradecar, që i njihte mirë lejlekët! – Ne i themi stërg këtij, yve i thoni
lejlek. E dini që stërgu, kur s’ka se ç’t’u japë të vegjëlve të tij për të
ngrënë, çan barkun e tija me sqep për t’i ushqyer? S’ka sevap më të math se të
ndihmosh stërgun... vetëm mirë ke.
I vunë edhe një emër lejlekut. E quajtën Sakip. Një i burgosur dibran, pasi lejleku e pat marrë disi veten, i gëzuar nga kjo gjë tha duke qeshur:
I vunë edhe një emër lejlekut. E quajtën Sakip. Një i burgosur dibran, pasi lejleku e pat marrë disi veten, i gëzuar nga kjo gjë tha duke qeshur:
- E paska atë sqep tamam si hunda e
Sakipit, or tëj!
Dhe kështu, që atë ditë, lejlekut i
mbeti emri Sakip. E mori veten me shpejtësi Sakipi. Ditët e para i hante
bretkosat nga dora e të burgosurve, më pas ia linin te një nga kovat prej
llamarine, që përdorej për pastrimin e fjetores. Rrinte gjithë ditën fshehur
poshtë shtretërve, pa u ndjerë. Sapo dëgjonte hapat e miqve të tij, dilte prej
vendit ku fshihej dhe ecte drejt tyre duke përplasur atë sqepin e tij të madh
që i dha emrin Sakip.
Dy javë më pas Sakipi qe shëruar
thuajse plotësisht dhe një mbrëmje, pasi të gjithë të burgosurit e përshëndetën
duke i ledhatuar kokën, Sakipi u ngrit në fluturim. Bëri një rrotullim rreth
kampit dhe u nis drejt lagunës, për tek lejlekët e tjerë.
Të nesërmen, kur u kthyen nga puna e mundimshme në kripore, të burgosurit gjetën në sheshin e kampit një sasi të madhe ngjalash dhe ndonjë peshk. Sakipi i vetëm nuk do të mundte kurrë të hidhte gjithë ato ngjala brenda kampit. Sa lejlekë ishin që sollën gjithë ato ngjala? Nuk dinte gjë njeri, askush nuk kishte parë gjë...
Nga ajo ditë, filloi rituali i përditshëm: Sakipi vinte në kamp çdo mëngjes, ulej mbi çatitë e fjetoreve dhe kur vargu i të burgosurve nisej për në kripore, Sakipi i shoqëronte nga lart duke fluturuar. Kur shkonte koha për të lënë punën, Sakipi, më i saktë se çdo orë, çohej në fluturim dhe të gjithë kuptonin që ishte koha për t’u kthyer në fjetore. Kur polici i turnit njëherë bërtiti:
Të nesërmen, kur u kthyen nga puna e mundimshme në kripore, të burgosurit gjetën në sheshin e kampit një sasi të madhe ngjalash dhe ndonjë peshk. Sakipi i vetëm nuk do të mundte kurrë të hidhte gjithë ato ngjala brenda kampit. Sa lejlekë ishin që sollën gjithë ato ngjala? Nuk dinte gjë njeri, askush nuk kishte parë gjë...
Nga ajo ditë, filloi rituali i përditshëm: Sakipi vinte në kamp çdo mëngjes, ulej mbi çatitë e fjetoreve dhe kur vargu i të burgosurve nisej për në kripore, Sakipi i shoqëronte nga lart duke fluturuar. Kur shkonte koha për të lënë punën, Sakipi, më i saktë se çdo orë, çohej në fluturim dhe të gjithë kuptonin që ishte koha për t’u kthyer në fjetore. Kur polici i turnit njëherë bërtiti:
- Vazhdoni, do edhe dy minuta të bjerë
çanga për të lënë punën! - dikush nga të burgosurit i tha:
- Jepi ujë asaj orës tënde. U ngrit
Sakipi, vajti ora për të ikur.
Sakipi i shoqëronte miqtë e tij deri
në kamp, pastaj kthehej tek të vetët. Miqësia e të burgosurve me Sakipin vazhdoi
deri në ditën kur kampi nr. 309 u transferua në Mallakastër, në Ballsh, në
kodrën përballë Azotikut.
Në vazhdim do të japim edhe një poezi nga
baba im rahmet pastë Allaman Hysa, i cili u mundua ta
gdhendë në vargje atë që bëri një lejlek i vetëm për të burgosurit. Kjo
poezi është shkëputur nga vëllimi i tij i
parë poetik “Këngët e dhimbjeve”.
Aty gjendet edhe një poshtëshënim sqarues për Ibni Sahibin
apo Sakipin...
Comments
Post a Comment