Gra të shquara të brezave të parë
Gra të shquara të brezave të
parë
Roald
A. HYSA
Shpesh na duhet të shkruajmë për rolin e rëndësishëm të grave muslimane në
jetën e përditshme, kulturore dhe atë fetare. Përkujtimi i tyre na vlen të
gjithëve pa përjashtim sot, po aq sa edhe të rëndësishme ishin për kohën kur
jetuan këto zonja. Bota muslimane pas largimit nga kjo botë e Profetit tonë të
dashur Muhamedit alejhi selam u shtri brenda një shekulli nga kufijtë e Indisë
e të Kinës e deri në Andaluzin e largët perëndimor. Jo çdo gjë merret me luftë
dhe për këtë ka shembuj të gjithfarshëm, ku muslimanët e përhapën Islamin nëpërmjet
dijes së gjerë e shkencore, po aq sa edhe me atë fetare. Në këtë lëmi edhe gratë
muslimane nuk mbetën mbrapa, por kërkuan me këmbëngulje të jenë pjesë e mirësisë
së përhapjes së Islamit. Në vijim do ju përcjellim emrat dhe pak fjalë për disa
nga mijëra gra të shquara muslimane të kohëve të hershme. Emrat e grave të
shquara dhe kontributet e tyre të rëndësishme vijnë deri në ditët tona, porse u
munduam të zgjedhim disa që spikasin në fusha të ndryshme të fesë, dijes,
politikës dhe drejtimit. Do ta nisim fillimisht me Nënën e Besimtarëve Hadixhe
bintu Huvejlid.
Hadixhe Bintu Huvejlid (vd. 620). Edhe përpara se të martohej me profetin Muhamed a.s. ajo vetë ka
qenë një figurë e rëndësishme si tregtare dhe e elitës së Mekës. Ajo luajti një
rol qendror në mbështetjen dhe përhapjen e Islamit dhe dallohet se është
Muslimania e parë. Vetë Profeti Muhamed në një hadith që gjendet tek Sahihu i
Muslimit na rrëfen: “Zoti i Plotfuqishëm nuk më ka dhuruar dikë më të mirë se
sa ajo. Ajo më pranoi mua kur njerëzit më refuzonin; ajo më besoi mua, kur
njerëzit dyshonin tek unë; ajo e ndau pasurinë e saj me mua, kur njerëzit më
grabitën mua; dhe Zoti më dha fëmijë vetëm nëpërmjet asaj.” Në të vërtetë një
tjetër grua shumë e rëndësishme e Islamit të hershëm Fatime Zehraja ka qenë
bija e Profetit me Hadixhen, dhe vetëm nëpërmjet Fatimes dhe bijve të saj
Hasanit dhe Hysenit është ruajtur linja e Profetit Muhamed. Këto fakte e bëjnë
Fatimen dhe nënën e saj Hadixhen ndërmjet grave më të nderuara të historisë
islame.
Nusejba bintu Kab el-Ensarija (vd. 634). Njihet gjithashtu edhe si Umu Amara, ajo ishte një anëtare e
fisit Benu Nexhar dhe një nga personat e hershëm që e pranuan Islamin në
Medine. Si një nga Sahabet e Profetit Muhamed a.s. i atribuohen shumë cilësi
asaj. Megjithatë ajo kujtohet më shumë, ngaqë mori pjesë në Betejën e famshme të
Uhudit 625, në të cilën ajo rrëmbeu shpatën dhe mburojën dhe luftoi kundër Mekasve.
Ajo e mbrojti profetin Muhamed a.s. nga armiqtë gjatë betejës dhe deri pësoi
disa plagë shtizash e shigjetash, ndërsa ishte vendosur përpara tij për ta
mbrojtur profetin. Rrëfehet se pasi pësoi plagën e saj të dymbëdhjetë ajo ra
pandjenja dhe pasi erdhi në vete (një ditë më pas në Medine) pyetja e parë që bëri
ishte: “A shpëtoi Profeti?”
Lubna e Kordovës (vd. 984). Lubna ishte një femër skllave me origjinë spanjolle dhe ajo u
ngrit shumë shpejt dhe u bë një nga figurat më të rëndësishme në pallatin
umajad të Kordovës. Ajo ka qenë sekretarja e pallatit të kalifit Abdurrahmanit
III (vd. 961) dhe djalit të tij Hake mbin Abdurrahman (vd. 976). Ajo ishte
gjithashtu një matematikane e aftë dhe drejtoi bibliotekën mbretërore, e cila
konsiderohet të ketë pasur asokohe 500,000 libra. Sipas dijetarit të famshëm
andaluzian Ibn Bashkuval: “Ajo shkëlqeu në shkrim, gramatikë dhe poezi. Dija e
saj e matematikës ishte gjithashtu e pafundme dhe ajo ishte po aq eksperte edhe
në shkenca të tjera. Nuk kishte ndonjë tjetër në pallatin umajad aq fisnike sa
ajo.” (Ibn Bashkuval, Kitab al-Sila, Kairo 2008, vol. 2, fq. 324.)
Fatime bin Ebil-Kasim
Abdurrahman bin Muhamed bin Galib el-Ensari el-Sharret (vd.
1216). Ajo ka qenë një nga gratë më të shkolluara të Andaluzisë gjatë fundit të
shek. XII dhe fillimit të shek. XIII. Ajo u angazhua shumë me teoritë e ligjit,
jurisprudencën, po aq sa edhe me shkenca të tjera. Ajo është nëna e dijetarit të
shquar andaluzian Ebul Kasim bin el-Tajlasani. Sipas dijetarit andaluz Ebu Xhafer
el-Gharnati (vd. 1309): “Ajo memorizoi libra të panumërt nën udhëzimin e babait
të saj, ku përfshihen el-Meki Tenbih, el-Kudai el-Shihab, Muhtesarin e Ibn
Ubejd Tulajtalit, të tre këto ajo i dinte përmendësh. Ajo gjithashtu memorizoi
Kuranin nën udhëzimin e Ebu Abdullah el-Meduarit. Me babain e vet ajo
gjithashtu mësoi Sahihun e Muslimit, Siren e Profetit të Ibnu Hishamit dhe shumë
punime të tjera. (Ebu Xhafer Ahmed bin Ibrahim el-Gharnati, Kita bel-Sila
el-Sila, Beirut 2008, fq. 460.)
Razie Sulltana (vd. 1240). Ajo ka qenë sundimtarja e Sulltanatit të Delhit në Indi. Babai
i saj Shemsedin Iltutmish (sundoi 1210-1236) e caktoi Razien si trashëgimtaren
e tij përpara vdekjes së tij, e për pasojë duke e bërë atë sundimtaren zyrtare
të sulltanatit. Ajo ka qenë një sundimtare e ndershme shumë efektive dhe ka qenë
një patrone e madhe e dijes, duke ngritur shkolla dhe biblioteka përgjatë Indisë
veriore. Në të gjitha çështjet ajo u komportua si një sulltan, duke drejtuar
ushtritë, duke u ulur në fron dhe duke veshur të njëjtën veshje mbretërore si
babai i saj; me gjithë zemërimin e shumë njerëzve ajo këmbënguli të shfaqej në
publik me fytyrën zbuluar. Më 1240 ajo u shfronësua nga një rebelim i
aristokratëve të mbretërisë, të cilët ndërmjet të tjerash e kundërshtonin të
drejtoheshin nga një grua dhe e vranë atë. (për më shumë shih librin e Refik
Zaharias: Razia mbretëresha e Indisë, 1966).
Zejnebe bintu Ahmed (vd. 1339). Ajo ka qenë ndoshta një nga dijetaret muslimane më të shquara
të shek. XIV. Zejnebi i përket shkollës hanbelite të fikut dhe ka banuar në
Damask. Ajo ka marrë disa ixhazete (diploma) në fusha të ndryshme, më e
dalluara në hadith. Në fillim të shek. XIV ajo jepte mësim libra të tillë si
Sahih Buharin, Sahih Muslimin, Muvetan e Malik bin Enesit, Shemailin e
Tirmidhiut dhe Sherh Meani el-Ethar të Tahaviut. Ndërmjet studentëve të saj kanë
qenë udhëtari i njohur nga Afrika e Veriut Ibn Batuta, Taxhudin Subkhiu,
Dhehebiu, dhe emri i saj shfaqet në një dyzinë isnadesh (zinxhirë transmetimi
hadithesh) të ndryshme të Ibn Haxher el-Eskalanit. Është e rëndësishme të
nxjerrim në pah, se Zejnebi është njëra nga ato qindra gra dijetare të hadithit
gjatë periudhës mesjetare të botës myslimane. Për më shumë në këtë fushë mund të
lexosh punimin e Esma Sejid Gratë dhe përcjellja e dijes fetare në Islam 2013
dhe Ekrem Nedvi el-Muhadithat: gratë dijetare të Islamit 2007.
Pra, nga këta pak shembuj që përmendëm më sipër shihet qartë se gruaja
vazhdimisht ka pasur një rol qendror në fusha të ndryshme të dijes dhe fesë. Po
ashtu në politikë dhe drejtim gratë kanë ditur të drejtojnë dhe qeverisin me
maturi. Ato kanë ditur të jenë të dobishme, duke luftuar kundër paragjykimeve,
dhe në këtë mënyrë kanë ditur edhe të çajnë në shoqëri. Sot gjithashtu pritet
që të luajnë po këtë rol dhe të jenë të dobishme për vendin, familjen dhe
shoqërinë.
Comments
Post a Comment