Spitalet Islame
SPITALET
ISLAME
Spitalet
janë një nga arritjet më të mëdha të Shoqërisë Islame Mesjetare. Nuk mund të
vendosësh një lidhje midis zhvillimit të spitaleve islame dhe lehtësimeve të
ofruara nga disa manastire të krishtere të hershme bashkëkohëse për të sëmurët
dhe të varfërit, të papërcaktuara mirë. Qartësisht, sidoqoftë, spitalet
mesjetare islame ishin institucione më të përpunuara, me një radhë më të
gjerë funksionesh. Në Islam përgjithësisht ka një moral të veçantë për ta
trajtuar të sëmurin dhe gjendjen e tij financiare. Spitalet janë institucione
gjerësisht laike, shumë prej tyre të hapur për të gjithë, femra e meshkuj,
civilë dhe ushtarakë, të rritur e fëmijë, të pasur e të varfër, myslimanë e
jomyslimanë. Ato tentojnë të jenë të mëdhej, struktura qytetare.
Spitalet
islame shërbenin për qëllime të ndryshme: si qendër trajtimi shëndetësor,
shtëpi pushimi për ata që shtroheshin nga sëmundjet dhe aksidentet, azil për të
çmendurit, dhe si shtëpi pushimi që jepte ndihmën kryesore për të moshuarit e
shëndetligjtë, të cilëve iu mungonte familja që të kujdesej për to. Do të ishte
e pabesueshme që një person me të vërtetë i pasur do të shkonte në një spital
pa ndonjë qëllim, përveç se kur i kapte sëmundja duke udhëtuar larg shtëpisë.
Përjashto rrethanat e jashtëzakonshme, kur të gjitha shërbimet mjekësore e një
të pasuri ose të fuqishmi mund të administroheshin në shtëpi ose brenda një
klinike për pacientë të jashtëm që shpërndante ilaçe. Megjithatë mjekë të
krishterë e jahudi që punonin nëpër spitale nuk ishte gjë e pazakonshme dhe nuk
e dimë se në çfarë proporcionesh pacientët kanë qenë jo-myslimanë.
Spitalet
islamike quheshin bimaristan, shpesh
nën formën e shkurtuar maristan, nga
fjala persiane bimar, ‘njeri i
sëmurë’, dhe stan, ‘vend’: “vend për njerëz të sëmurë”. Disa të
dhëna e lidhin emrin e kalifit të hershëm omajad Al-Valid I, që sundoi nga
vitet 705 deri 715 (89-96H), me themelimin e një spitali, ka mundësi të një
leprozari (sëmundje lëkure e pashërueshme
për kohën), në Damask. Të tjera versione na sugjerojnë që ai rregulloi
njerëz për të ndihmuar të verbërit, shërbyes për sakatët, dhe asistencë
monetare për leprozët. Dokumentat e hershme të spitaleve stabilizojnë se nga
një sundimtar islamik është ndërtuar një spital në shekullin e 9-të në Bagdad,
ndoshta prej vezirit të kalifit Harun al-Rashid. Shumë detaje janë të njohura
nga ky themelim. Nuk ka ndonjë të dhënë që ta lidhi ndërtimin e spitaleve të
hershme me ndonjë nga mjekët kristianë nga Gondeshapuri në jugperëndim të
Iranit, por dalja në skenë e familjes Bakhtishu si familje mjekësh na sugjeron
që ata gjithashtu luajtën një rol të rëndësishëm në funksionimin e spitalit të
parë në Bagdad.
Në
më pak se njëqind vjet, 5 bimaristane
shtesë u ngritën në Bagdad. Duke u bazuar në disa llogari, janë dhënë direktiva
nga një vezir herët në shek. e 10-të për të marrë masat për kujdes mjekësor për
burgjet
me bazë ditore dhe vizita nga doktorë me farmaci shëtitëse në fshatrat e Irakut
të poshtëm. Një nga spitalet më të rëndësishme të Bagdadit u stabilizua më 982
(372 H) nga sundimtari Adud al-Daulah. Kur u themelua kishte 25 doktorë, duke
përfshirë okulistë, kirurgë dhe ortopedë (mjekë kockash). Në 1184 (580 H) një
udhëtar e përshkruajti atë si një pallat jashtë mase i madh.
Vegla Kirurgjikale. |
Në
Egjypt, spitali i parë është ndërtuar në lagjen jug-perëndimore të Kairos së
sotshme në 872 (259 H) nga Ahmed ibn Tuluni, guvernatori abasid i Egjyptit.
Eshtë më i hershmi për të cilin gjenden të dhëna të qarta që u kujdes për masat
për të çmendurit. Nga fundi i shekullit, thuhet se janë ndërtuar dy spitale në
Kairon e Vjetër (Fustat), megjithatë të dhënat në këtë pikë janë të dyshimta.
Në shek. 12-të Saladini themeloi spitalin e Nasirit në Kairo, por që shumë
shpejt u tejkalua për nga madhësia dhe rëndësia nga Mansuri, i kompletuar në
1284 (638 H), njëmbëdhjetë muaj pas ndërtimit. Spitali i Mansurit mbeti qendra
mjekësore parësore në Kairo deri nga mesi i shek. 15-të. Spitali Nuri në Damask
ishte i madh qysh në çastin e themelimit në mesin e shek. 12-të deri nga mesi i
shek. 15-të, kohë në të cilën qyteti kishte 5 spitale shtesë.
Përtej këtyre në Bagdad, Damask dhe
Kairo, spitale qenë ndërtuar në të gjitha anët e vendeve islame. Në
al-Kajrauan, kryeqyteti arab i Tunizisë, një spital është ndërtuar në shek. e
9-të, dhe në këtë kohë janë stabilizuar edhe në Mekë e Medinë. Irani pati
spitale të ndryshme dhe njërin në Raji të drejtuar nga Al-Raziu, drejtor edhe i
spitalit lëvizës të Bagdadit. Spitalet Osmane lulëzuan në Turqi në shek. 13-të,
dhe kishte spitale edhe në provincat indiane. Krahasimisht spitalet qenë
ndërtuar vonë në Spanjën Islamike, më i hershmi mund të jetë ndërtuar në 1397
(800 H) në Granada.
Për
spitalet e mëdha Siriano-Egjiptiane të shek. 12-të dhe 13-të, kemi në
dispozicion një shumë të madhe të konsiderueshme informacioni. Ato ishin
ndërtuar në formë të kryqëzuar dhe në qendër 4 salla me kube, me shumë dhoma
ngjit njëra-tjetrës, duke përfshirë kuzhina, vende pushimi, një farmaci, disa
vende jetese për punonjësit, dhe ndonjëherë një bibliotekë. Në çdo sallë
zakonisht ishte parashikuar të kishte burime (çezma) me ujë të pastër dhe
banjë. Gjendej një sallë e veçuar për pacientet gra dhe zona të rezervuara për
trajtime të konditave që dominonin në atë krahinë - lëngatat e syve, sëmundje
gastrointestinale (të stomakut, veçanërisht dizanteri dhe diare), dhe ethet.
Gjendej gjithashtu një zonë për rastet kirurgjikale dhe për mbikqyrjen speciale
të të sëmurëve mendorë. Disa kishin një pjesë për reumatizmat dhe vuajtjet nga
të ftohtat (mabrudun). Gjendeshin
zakonisht klinika për pacientë të jashtëm me një farmaci që i shpërndante
barnat falas. Stafi përfshinte farmacistin dhe një listë mjekësh që kërkoheshin
në orarin e caktuar në pritje të pacientëve, për t’iu lëshuar receta. Këta
ishin të asistuar nga sanitarët dhe punëtorët e shërbimit, në një numër të
konsiderueshëm meshkujsh e femrash pritës, të cilët përkujdeseshin për nevojat
themelore të pacientëve. Kishte gjithashtu instruktorë (mu’allimun), ka mundësi edhe që aspironin për studentë mjekësie, të
cilët trajnonin stafin jo-profesionist. Buxheti i institucioneve të tilla duhet
të ketë qenë i konsiderueshëm, dhe në fakt buxheti i spitalit Mansuri në Kairo
ishte më i madhi i çdo institucioni publik atje. Përmbi të gjithë stafin dhe
përgjegjësin e drejtimit të spitalit kishte një administrator që zakonisht nuk
ishte i përgatitur për mjekësi. Në shumë instanca ai ishte një emërim politik,
subjekt i luhatjeve të paparashikueshme të favoreve politike, për pozicionin e
një kontrollori spitali ai ishte shumë fitimprurës. Shefi i stafit nga ana
tjetër ishte një mjek.
Të
gjithë spitalet në vendet islamike ishin të financuara nga të ardhurat e
trashëguara nga besimtarë të devotshëm të quajtuar vakfe. Njerëz të pasur, dhe veçanërisht sundimtarë, dhuronin pasuri
në formë ndihmash, të ardhura të cilat shkonin për ndërtesat dhe mbajtjen e
institucioneve. Pasuritë mund të ishin dyqane, mullinj, karvansaraje, ose nga
një herë fshatra të tëra. Me hyrjet nga ndihmat do të paguheshin mbajtja dhe
shpenzimet e përditshme të spitalit, dhe ndonjëherë mund t’i jepej ndonjë pagë
e vogël pacientit para daljes. Një pjesë e buxhetit shtetëror gjithashtu
shkonte për mbajtjen e një spitali. Shërbimet e një spitali ishin të lira, pa
para, megjithatë mjekëve të veçantë mund t’i paguaje një shpërblim.
Detaje
të vogla informacioni e bëjnë të vlefshëm mendimin se spitalet ishin edhe
institucione mësimore. Ne kemi të dhëna të mësimeve të disa spitaleve, si psh
të spitalit Adudi në Bagdad por se sa spitale kishin klasa të tilla nuk dihet
ende. Trajnimi klinik te shtretërit në një spital, kur kishte një nxënës ose
brenda mësimit formal, ishte sidoqoftë, një pjesë e mësimeve mjekësore edhe për
një numër të ndjeshëm mjekësh të trajnuar. Në shkrimet mjekësore, si psh
enciklopedia al-Maxhusi, kishte një inkurajim të vazhdueshëm për studentët që
të merrnin trajnimin klinik.
Përktheu dhe përmblodhi nga anglishtja: Roald A. Hysa
Comments
Post a Comment